کد مطلب:223877 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما
بدرستی كه خدا و فرشته گان بر محمد و آل او علیه السلام صلوات و درود و تحیت فرستادند ای گرویدگان بدیانت اسلام شما نیز بر آنها صلوات و سلام بفرستید و تسلیم اوامر آنها شوید.

حضرت رضا علیه السلام در مجلس مأمون فرمودند معاندین از پیغمبر سؤال كردند یا رسول الله چگونه بر او صلواة بفرستیم؟ فرمود: اللهم صل علی محمد و آل محمد كما صلیت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم انك حمید مجید.

بخاری در صحیح خود و مسلم باسانید خود و در جامع الاصول باسانید متواتره نقل نموده است كه صلوات بر محمد و آل محمد بفرستید. در بعضی احادیث آل محمد و بعضی و علی آل محمد در اكثر اخبار اهل بیت علیه السلام كافضل ما صلیت است كه بیضاوی همین حدیث را ذكر كرده و آل محمد را ذكر نكرده در حالی كه در تمام احادیث جامع الاصول آل محمد ذكر شده و چون سنیان متعصب با آل محمد بسبب حسادت و رشك عداوت دارند آل محمد را نمی آورند و برخی از آنها گفته اند مراد از آل نبی است و صلواة بر او بدون آل صلواة نیست (و صاحب كشاف نوشته كه با دلایلی و وجوه بسیار می توان صلواة بر آل محمد فرستاد ولی چون شعار شیعه است سنیان رغما لهم بدین صورت صلواة نمی فرستند).



[ صفحه 290]



حضرت امام رضا علیه السلام از این جا رو بعلما كرده فرمود شما درباره ی یس و القرآن الحكیم چه می گوئید؟

علماء گفتند یس محمد است و كسی شك در آن ندارد.

حضرت رضا علیه السلام فرمود چنین است خداوند سلام بر پیغمبران فرمود آنجا كه می فرماید سلام علی نوح فی العالمین - سلام علی ابراهیم - سلام علی موسی و هارون ولی سلام بر آل نوح و آل ابراهیم و آل موسی و آل هارون نفرستاده است ولی برای برتری و فضیلت رسول خدا سلام بر آل محمد فرستاده است و سلام علی آل یس یعنی آل محمد.

مأمون گفت احسنت می دانستم در بیان نبوت بیان این فضیلت هست.